01 september 2016
Kort nieuws Foodfondsen Colofon
Citaat van de dag

'Supermarkten zijn uitdrukkingen van een volksziel. De gangen, de rekken, de variaties in producten, de overvloed, of de schaarste, het personeel, alles in de supermarkt draagt bij aan de indruk die je van een land krijgt.'

Leon de Winter schrijft in een column op de website De Dagelijkse Standaard over supermarkten, meer specifiek over de scheidingsbalk die bij de kassa boodschappen van verschillende klanten scheidt. Hij noemt de balk een martelwerktuig en meent dat buitenlandse bezoekers van Nederlandse supermarkten hierdoor een slechte indruk van ons land krijgen.


Nieuws

Melkoverschot drukt winst FrieslandCampina

AMERSFOORT - De winst van FrieslandCampina is in het eerste halfjaar van 2016 gedaald met 16,7 procent naar €160 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het zuivelbedrijf had last van de sterke stijging van de melkproductie door het afschaffen van de melkquota, waardoor basiszuivelproducten als melkpoeder, foliekaas en boter onder de kostprijs moesten worden verkocht.

De omzet daalde met iets meer dan 2 procent naar €5,5 miljard. De lagere verkoopprijzen werden enigszins tegengegaan door stijgende verkopen van kindervoeding in China en zuiveldranken in Zuidoost-Azië.

Begin 2015 werden de Europese melkquota afgeschaft, waardoor boeren ongelimiteerd konden gaan melken. In de eerste zes maanden van dit jaar steeg de hoeveelheid door boeren bij FrieslandCampina aangeleverde melk met bijna 12 procent tot 5,5 miljard kilo.


Naar boven

Nestlé bouwt medische divisie verder uit

VEVEY - Het Zwitserse Nestlé, de grootste levensmiddelenfabrikant ter wereld, bouwt zijn medische divisie verder uit. De onderneming neemt de Britse fabrikant van medische apparatuur Phagenesis voor een onbekend bedrag over. De totale overnameprijs is deels afhankelijk van het succes van de apparatuur van Phagenesis.

Het Britse bedrijf heeft een apparaat ontwikkeld voor mensen die moeite hebben met slikken, bijvoorbeeld als onderdeel van een andere medische conditie. Vooralsnog is dit het enige apparaat dat het bedrijf op de markt heeft gebracht. Aan de ontwikkeling van het systeem zijn 20 jaar aan onderzoek en ontwikkeling voorafgegaan.

Nestlé ziet duidelijk brood in de medische sector. Zo heeft het bedrijf de afgelopen jaren fors geïnvesteerd op het grensgebied tussen medicatie en voeding en zijn er ook al eerder andere partijen overgenomen. Recent werd bekendgemaakt dat Ulf Mark Schneider de hoogste baas wordt bij Nestlé. Hij is de eerste topman van buiten voor Nestlé sinds 1922 en is afkomstig van gezondheidsconcern Fresenius.


Naar boven

Dwangsom voor wifi-tracking in winkels

AMSTERDAM - De Autoriteit Persoonsgegevens heeft een dwangsom opgelegd aan het wifi-trackingbedrijf Bluetrace. Dit bedrijf helpt winkels klantgedrag te registreren met de wifi-signalen uit hun smartphones. Volgens de privacywaakhond houdt Bluetrace zich daarbij niet aan de regels. Zo verzamelde Bluetrace meer gegevens dan noodzakelijk, werden gegevens opgevangen van omwonenden en voorbijgangers en werden de data niet snel genoeg verwijderd of geanonimiseerd. Ook informeerde Bluetrace bezoekers van winkels niet voldoende over dat ze gevolgd werden.

Bluetrace krijgt zes maanden om zich aan de regels te gaan houden. Daarna wordt wekelijks een boete van €5000 opgelegd met een maximum van €100.000. ‘Met deze gegevens kan het gedrag van personen in kaart worden gebracht en dat is niet toegestaan’, zegt een woordvoerster van de privacywaakhond. ‘Het is een grondrecht om je vrij te kunnen bewegen zonder dat je bewegingen in allerlei bestanden belanden. Mensen ervaren dat als zeer indringend.’

Bluetrace, dat actief is bij meerdere landelijke winkelketens en naar eigen zeggen de belangrijkste aanbieder van wifi-tracking in Nederland is, heeft maatregelen genomen maar voldoet volgens de toezichthouder nog steeds niet aan de regels. Volgens het bedrijf voldoet het wel al ‘volledig aan de eisen die worden gesteld aan de privacybescherming van consumenten’. Er zou zelfs al vooruit worden gelopen op Europese regels die over 2 jaar ook in Nederland van kracht worden. Bluetrace had of heeft in Nederland onder meer snackketen Febo, Dixons en computerwinkel MyCom als klant.


Naar boven

‘Duvel haakt af in strijd om brouwer Kwak’

BRUSSEL - De Belgische bierbrouwer Duvel Moortgat is afgehaakt in de strijd om zijn branchegenoot Bosteels, brouwer van onder meer Kwak. Dat meldde de Belgische zakenkrant De Tijd donderdag op basis van ingewijden. Duvel zou de prijs die wordt gevraagd voor de brouwer van onder meer Pauwel Kwak en Tripel Karmeliet te hoog vinden.

Eerder deze week meldde De Tijd dat ook Heineken zijn oog zou hebben laten vallen op de Belgische maker van speciaalbieren. Volgens de krant moet Bosteels minstens €200 miljoen kosten. Die prijs zou overeenkomen met vijftien keer het bedrijfsresultaat (ebitda).

Met een overname door Heineken of Duvel zou het clubje van onafhankelijke brouwers in België steeds kleiner worden, constateert De Tijd. Zo werd de brouwer van Palm eerder dit jaar nog overgenomen door het Nederlandse Bavaria. Een woordvoerder van Heineken wilde eerder deze week geen commentaar geven op de berichten.


Naar boven

‘Gall & Gall populairste online speciaalzaak’

's-HERTOGENBOSCH - De webshop van Gall & Gall is de meest populaire online speciaalzaak. 16 procent van de respondenten in een onderzoek van Multiscope bestelt wel eens iets op Gall.nl. 16 procent van de consumenten bestelt wel eens iets bij een online speciaalzaak, 5 procent doet dit zelfs wekelijks. Dat komt neer op zo’n 650.000 consumenten. Dat blijkt uit de Smart Food Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 7000 Nederlanders. Het onderzoek komt op 15 september uit.

Een online bestelling betreft vaak alcoholische dranken, bijvoorbeeld bij online wijnhandels: vier op de tien online bestellers (44%) doen dit. Het zijn voornamelijk mannen (67%) die bij dit soort webshops bestellen. De belangrijkste reden om bij een online speciaalzaak te bestellen, is het bredere assortiment (19%). Daarnaast hoef je als consument de deur niet uit (18%) en levert het tijdsbesparing op (16%). Ook biedt de online speciaalzaak een betere kwaliteit dan de supermarkt (15%).

De website van slijterij Gall & Gall is de meest populaire online speciaalzaak (16%). Bij Wijnvoordeel.nl wordt door 13% van de online shoppers wel eens besteld. Ook Bakkerbart.nl (8%), Wijnwinkel.nl (7%), Broodbezorgd.nl (3%) en Koopeenkoe.nl (3%) zijn populair. Daarnaast gebruiken consumenten lokale en regionale online speciaalzaken (11%).


Naar boven

Facebook geeft m-commerce nieuwe impuls

MENLO PARK - Facebook probeert zijn m-commercedienst Offers nieuw leven in te blazen. Het moet voor consumenten makkelijker worden om coupons van aanbieders online of in de winkel te gebruiken. Na de lancering in 2012 was Offers een belangrijke inkomstenbron voor Facebook, maar inmiddels is de dienst op dat vlak overvleugeld door gepersonaliseerde reclame.

Door Offers nieuw leven in te blazen, wil Facebook de banden met retailers nauwer aantrekken. De vernieuwing moet het vooral makkelijker maken om de dienst vanaf mobiele telefoons te gebruiken. Daarmee moet het ook voor fysieke winkels aantrekkelijker worden om via Facebook kortingscoupons aan te bieden. De coupons verschijnen in de news feed van de Facebook-gebruiker.

Daarbij kan onder meer gebruik worden gemaakt van de opties binnen Facebook om de interesses of locatie van de gebruiker te bepalen. De online dienst is per direct beschikbaar. De aanbiedingen voor in de winkel stromen de komende weken in.


Naar boven

Kort nieuws
Europese beleggers zijn donderdag goedgemutst aan de eerste handelsdag van de nieuwe beursmaand september begonnen. Meevallende cijfers over de Chinese industrie boden steun aan het sentiment. Onder meer de financiële fondsen zaten weer in de lift. De AEX-index in Amsterdam noteerde aan het einde van de ochtend 0,7 procent hoger op 457,36 punten. De MidKap klom 0,8 procent tot 650,57 punten. De hoofdgraadmeters in Parijs en Frankfurt stonden tot 0,8 procent in de plus, Londen ging echter 0,2 procent omlaag.
Klanten van Hoogvliet ontvangen vanaf woensdag 7 september bij besteding van €10 aan boodschappen een gratis zakje stickers met figuurtjes uit de film Ice Age 5: Collision Course. De stickers, waarvan er 144 verschillende zijn, kunnen in het bijbehorende verzamelalbum worden geplakt. In ieder zakje stickers zit ook een spaarzegel in de vorm van het bekende eikeltje uit de film. Met twaalf spaarzegels en bijbetaling van €3,99 kan één van de zes Ice Age-knuffels worden aangeschaft.
Albert Heijn is wederom slachtoffer van een plofkraak. Dit keer was het raak bij de AH-vestiging in Nuland. Ook bij deze plof- annex ramkraak was de inpandige geldautomaat van ING het doelwit. De daders hebben een ruit ingeslagen om binnen te komen. Vervolgens hebben ze de geldautomaat met gas opgeblazen in de vestiging van franchiseneemster Rianne Rovers. De vloer van de supermarkt lag bezaaid met geld, meldt het Brabants Dagblad. Bij de kraak, die rond 3.30 uur plaats had, raakte niemand gewond. De politie postte bij diverse opritten van snelwegen, ook werd een helikopter ingezet. Dit bleef echter zonder resultaat, de daders zijn niet gesignaleerd.
Albert Heijn vervangt alle kalkoen in het verse vleesschap halverwege oktober door een duurzamere soort kalkoen. Vanaf eind maart 2017 geldt dat ook voor alle vleeswaren met kalkoen. De operatie lijkt vergelijkbaar met die rondom kip die eerder is uitgevoerd en die leidde tot de introductie van de ‘nieuwe AH-kip’. Zo is er dus binnenkort ‘de nieuwe Albert Heijn-kalkoen’. Het vlees komt uit Frankrijk en is gemaakt van een ras dat behalve meer tijd om te groeien, ook meer ruimte in de stal krijgt.
Drie Spar-winkels in Noord-Holland zijn de afgelopen week bezocht door inbrekers. De vestiging in Hoogwoud is het laatste slachtoffer, zo meldt RTV Noord-Holland. Eerder deze week waren de Spar-winkels in Opperdoes en Medemblik het doelwit. De inbraken in de drie supermarkten hebben zich afgespeeld in drie opeenvolgende nachten. De politie kan echter nog niet bevestigen of er sprake is van een verband. Duidelijk is wel dat de criminelen het hebben voorzien op sigaretten.
Albert Heijn haalt alle kroketten van het eigen merk met de houdbaarheidsdatum vanaf 19 juni 2017 tot en met 26 augustus 2017 uit de winkel. Volgens de supermarktketen is er bij het bereiden of opdienen een kleine kans dat de kroket openbarst. Dit kan gevaarlijke situaties veroorzaken. Consumenten krijgen daarom het dringende verzoek de kroket niet te eten. Het gaat onder meer om de rundvleeskroketten, kalfskroketten en draadjesvleeskroketten van het eigen merk. Mensen die de snacks hebben gekocht, kunnen de kroketten terugbrengen in de winkel en krijgen hun geld terug.
Lucas Bols praat met het internationale drankenconcern Rémy Cointreau over de oprichting van een joint venture rond diens likeurmerk Passoã. Dat maakte de beursgenoteerde jenever- en likeurmaker donderdag bekend. Rémy Cointreau brengt bij succesvolle afronding van de gesprekken alle activiteiten en merkrechten rond Passoã in. Bols levert werkkapitaal en ‘kennis van de likeur- en cocktailsector’, aldus het bedrijf. Bols krijgt de financiële en operationele zeggenschap over de joint venture. De transactie wordt naar verwachting eind dit jaar afgerond.
Met veel machtsvertoon heeft de politie gisteren twee vermeende RAF-terroristen aangehouden in een Deen-supermarkt in Medemblik. Teamleider Luuk Grooteman was boven in de kantine toen hij veel kabaal uit de winkel hoorde. ‘Ik dacht dat er een ongeluk was gebeurd. Ik rende naar beneden, maar ik werd al snel tegengehouden door leden van het arrestatieteam. Zij zeiden dat alles onder controle was’, aldus Grooteman op NH Nieuws. Hij zag een persoon op de grond liggen en de andere verdachte zat al in een politieauto. De arrestaties bleken achteraf op een misverstand te berusten. Het ging om drie Duitse toeristen die werden aangezien voor drie voortvluchtige Duitse ex-RAF-terroristen. Het signalement van de onschuldige toeristen kwam overeen met dat van de RAF-leden die in de jaren zeventig en tachtig verantwoordelijk waren voor veel aanslagen.
De Spaanse supermarktketen El Corte Inglés heeft in het afgelopen jaar zijn grootste jaaromzet gedraaid sinds 2007. De nettowinst van vorig jaar kwam neer op €158,13 miljoen, wat jaar op jaar een toename was van 33,92 procent. De keten heeft tegelijkertijd voor €1,26 miljard zijn schulden weten af te lossen.

Foodfondsen
Index Slotkoers Actuele koers Hoogste 12 mnd Laag 12mnd
AEX454.38458.03474.87378.53
Midkap645.55652.16707.65573.71
DAX10,592.6910,636.9511430.908699.29
Dow Jones18,454.3018,400.8818722.6015450.60
FTSE 1006,781.516,793.066826.225499.50
Nederland Slotkoers Actuele koers Hoogste 12 mnd Laag 12mnd
Ahold21.7021.7023.0316.89
Corbion24.4524.3624.6718.01
Heineken80.1079.8986.9568.13
Sligro33.5733.7536.0031.03
Unilever41.2441.4642.9533.59
Wessanen11.0010.9911.576.90
Foodretail internationaal Slotkoers Actuele koers Hoogste 12 mnd Laag 12mnd
Carrefour (Parijs)22.5722.9730.7820.90
Casino (Parijs)44.3544.8558.0034.38
Colruyt (Brussel)49.2149.5654.9840.59
Kroger (New York)32.1631.9942.7531.45
Metro (Frankfurt)26.6026.8731.7621.58
Sainsbury's (London)240.30242.60294.40211.50
Tesco (Londen)166.35170.15205.90137.00
Wal-Mart (New York)71.3171.4475.1956.30
Whole Foods Market (New York)30.8430.3835.5828.07
Foodfabrikanten internationaal Slotkoers Actuele koers Hoogste 12 mnd Laag 12mnd
Altria (New York)65.8866.0970.1552.14
Anheuser-Busch Inbev (Brussel)111.05111.45124.2092.73
Beiersdorf (Frankfurt)82.2081.3190.0072.11
Coca-Cola (New York)43.2443.4347.1337.84
Diageo (Londen)112.96112.48117.9599.59
Hillshire Brands Company (New York)N/A0.0063.0134.22
Kimberly Clark Corp (New York)128.15128.06138.87103.04
Mondelez International (New York)44.7445.0247.4235.88
Nestlé (Zürich)71.1471.1373.5863.02
PepsiCo (New York)106.46106.75110.9490.43
Procter & Gamble (New York)87.5487.3188.5067.33
Reckitt Benckiser (Londen)7,354.007,337.007786.005610.00
SABMiller (Londen)4,398.004,392.004590.802901.50

Bron: Yahoo Finance: gegenereerd op 1-9-2016 13:40:14, Informatie wordt verstrekt zoals weergegeven op Yahoo Finance en is uitsluitend voor informatieve doeleinden, niet voor handelsdoeleinden of advies. De koersinformatie kan zijn vertraagd, bovenstaande getallen zijn in lokale valuta.


Naar boven

Colofon
Redactie: Peter Garstenveld, Tys Hallema, Ron Jansen, Henri Maarse, Joep Meijsen, Herman te Pas, Edwin Rensen
Eindredactie: Afdeling Publicatie Food en Horeca
Coördinator: Joep Meijsen
Uitgeefdirecteur: Ruud Bakker

Copyright Vakmedianet B2B

Redactie: (088) 584 06 68
Abonnementen: (088) 568 08 88 / klantenservice@vakmedianet.nl
Abonnementsprijs: e-mail en online toegang €695,- (www.distrifooddaily.nl/abonneren)
Neem over bedrijfslicenties contact op met de afdeling marketing, tel. (088) 584 06 81.